Askersunds Brukshundklubb

Om oss

Askersunds Brukshundklubb är en liten, aktiv klubb med ca 130 medlemmar. Vårt klubbområde hittar du ett par kilometer utanför Askersund. Vår målsättning är att alla ska känna sig välkomna till oss, oavsett hundras, förkunskaper och intresse!

Vi har kul med våra fyrbenta vänner!

Vi arrangerar årligen ett antal tävlingar och håller, i samarbete med Studiefrämjandet, kurser för såväl valpar som mer meriterade hundar.

När vi tränar så är det i positiv anda där vi har kul med våra fyrbenta vänner. Hoppas att just du och din hund kan bli intresserade av vår verksamhet. Vi hälsar dig ännu en gång hjärtligt välkommen till Askersunds brukshundsklubb!

Klubben

Längst ut på Duvnäsvägen utanför Askersund hittar du vår klubbstuga och appellplan. Hitta hit

Du kan även hyra vår stuga eller hela området till privata fester, barnkalas, kennelträffar, möten etc. Vi har även camping med el. Läs mer

Styrelsen 2023

Historik

Askersunds Brukshundklubb bildades 1963 av bland andra Åke Karlsson som då drev Vätterbo Kennel.

Åke och flera av styrelsemedlemmarna var tidigare medlemmar i Kumla Brukshundklubb. Åke ordnade en barack som ställdes upp vid Stavahagen där det nu är hyreshus. Nästa klubbstuga blev Karlsbergslund som nu är granne med Lustenrust. På den platsen bedrevs verksamheten 1965 till 1985.

Åke blev klubbens ordförande och blev kvar som sådan i elva år. Åke sade sedan ifrån sig omval och Solveig Samuelsson blev ordförande 1974, vilket inte Åke tyckte så bra om. Det skulle vara en karl som höll i klubban var hans åsikt.

Både Solveig och hennes man Sven hade gått med i klubben året före (1973). Medlemsantalet var vid den tiden cirka 30 stycken. Solveig satt bara ett år som ordförande innan hon avsade sig omval.

Inför 1975 valdes Karl-Evert Sahlin till ordförande. Karl-Evert satt kvar i tre år som ordförande, han hade tidigare varit aktiv i klubben på 60-talet ett antal år. 1978 var det dags för en ny ordförande, det blev Göran Asplund. Göran upptäckte snart att tiden inte räckte till eftersom han även var företagare, så efter några månader fick vice ordförande Håkan Holman ta hand om ordförandeposten året ut.

1979 valdes Sven som ordförande för första gången. Det har blivit några år sedan dess med några avbrott. Sven har suttit ett antal år kan man säga, åren 79-80, 83-85, 90-93 och senaste omgången mellan 1997 och 2004. 1981-1982 byttes Nisse Gustavsson av som ordförande. Han var aktiv som instruktör under några år. På grund utav arbete och äldre hund försvann han ur klubben något senare.

1986 flyttade klubben till Stimmerkulla

1986 flyttade klubben till Stimmerkulla och Bernt Nyberg hade valts till ordförande. Det var den tiden när Sven försökte varva ner verksamheten och inte vara så aktiv. Jan-Olov Wetterskog tog vid 1988. Kanske mest för att hjälpa klubben eftersom vi hade svårt att få fram någon villig kandidat. Jan-Olov hade då varit en mycket duktig kassör under flera år. År 1989 tog Karl-Gunnar Johansson vid eftersom Jan-Olov inte ville längre. Kalle satt bara 1 år och då lyckades man övertala Sven igen.

1993 flyttade klubben till Duvnäset, där vi finns än idag.

I början på 90-talet sålde Wielle-Montagne området som klubben arrenderade och den nya ägaren ville inte ge ett långtidskontrakt. Därför började klubben se sig om efter ett nytt område att bedriva verksamheten på. Efter många om och men fick man överta gamla gokartbanan vid Duvnäset och flyttade dit 1993.

Området och banan var då i ganska dåligt skick och mycket arbete väntade. Klubben lyckades flytta med sig byggnaden från Stimmerkulla till Duvnäset. Med hjälp av bidrag från kommunen och praktisk hjälp från Hjulet och ALU-folk har klubben fått till en mycket fin anläggning som vi kunde vara stolta över.

Efter den ansträngande tiden tyckte Sven att det var dags för en paus och då fick Catti Danielsson ta ordförande-posten 1994. Catti hade då flera år varit inblandad i Örebro Läns kennelklubbs utställningen i Askersund där vi varit tekniska arrangörer sedan 1989. Catti satt tre år som ordförande innan det åter var dags för Sven att träda in igen -97. Sven satt sedan kvar som ordförande fram till 2004.

Sedan Sven Samuelsson lämnat ordförandeklubban har den vandrat till Mona Falck, Ulrica Nilsson, Victoria Nilsson, Patrik Andersson och sedan åter till Victoria Nilsson där den i skrivande stund ligger.